Czwartek, 19 Kwietnia 2018

logo chirurgia i urologia dziecięca łódź

Start O mnie Porady Dojazd Polecam

października
2011
Co to jest zapalenie napletka?
Ocena użytkowników: / 18
SłabyŚwietny

Terminem balanopostitis określane jest zapalenie żołędzi i napletka widywane przede wszystkim u chłopców z nieodsuwalnym napletkiem. Balanitis oznacza zapalenie żołędzi, a postitis zapalenie napletka. Najczęściej tego typu stany zapalne występują u chłopców w wieku 2 – 5 lat po opanowaniu świadomych mikcji. Etiologia jest niejasna i  w wielu przypadkach nie udaje się ustalić przyczyny, chociaż opisywane jest zakażenie, uraz mechaniczny, kontaktowa alergia i podrażnienie. Charakterystyczne jest zaczerwienienie oraz obrzęk obwodowej części prącia i napletka, który często przybiera dość dramatyczną postać. Pojawia się ropny wyciek i dochodzi do rozprzestrzeniania się zapalenia na całą skórę prącia. Może się to wiązać z popuszczaniem moczu, bólem podczas mikcji,  może pojawiać się krwawienie z napletka i owrzodzenie żołędzi. Czasem  może dochodzić do zatrzymania moczu.

W przeważającej części przypadków zapalenie żołędzi i napletka jest stanem samoistnie ustępującym. W większości przypadków skuteczne są proste kąpiele z dodatkiem ziołowych środków odkażających. Zwykle powoduje to ustąpienie dolegliwości i umożliwia oddanie moczu. U większości pacjentów zdarza się pojedynczy poważny epizod, jednakże nawracające zapalenia żołędzi i napletka o ciężkim przebiegu mogą stanowić względne wskazanie do odklejenia lub plastyki napletka. Należy unikać czynności chirurgicznych w trakcie ostrych objawów. Zapalenie żołędzi widywane jest również w populacji obrzezanych chłopców, a więc nie jest całkowicie eliminowane przez takie postępowanie, a mniejsza częstość występowania u nastolatków prawdopodobnie  związana jest  z rozwojem napletka i większą dbałością o higienę prącia. Pojawiające się u starszych chłopców zapalenia napletka, gdy jest on już łatwo i całkowicie odprowadzalny może być objawem cukrzycy. Nie jest wystarczająco udowodnione, że  zapalenie żołędzi i napletka jest przyczyną bliznowacenia i późniejszej prawdziwej stulejki.